På kurs i Stockholm, en plats som varit ”hemma” under perioder
i livet och föremål för mer eller mindre frekventa besök beroende på arbete och
uppdrag. Som Orust bo är det dock förenat med ett visst besvär att, som idag vara
på kurs mellan kl 13:00 och 17:00. Senast möjliga avresa från Göteborg Central
med snabbtåg kl 09:35 för att vara framme på Stockholm Central kl 12:50, kanske
inte verkar så blodigt? Men för att säkert, jag menar riktigt säkert vara med
på tåget får man det enda effektiva kommunikationsmedlet som är tillgängligt
idag, BILEN och då räkna med två (2) timmars total restid från Henån till
Göteborg C.
Idag så blev jag påmind om VARFÖR. Helt plötsligt i Stora Höga då
jag skulle lämna den fullständigt ”sönderreglerade” väg 160 och äntligen komma
ner på E6 och motorvägen där man kan köra ikapp den tid som man förlorat på
dessa 50 och 70 sträckor.
Men vad nu E6:an är full av stillastående bilar så långt
ögat når, inte en chans att hinna till tåget … Det blev att i motorvägsfart ta
vägen över Spekeröd – Diseröd och slutligen ner på motorvägen i Kungälv. Motorväg
och höghastighetståg från Orust NU! Först då kan denna kommun bli ett seriöst
boende alternativ för aktiva personer i farten.
Väl framme i den kungliga huvudkommunen, denna soliga men ”myggfria”
vinterdag kunde jag konstatera att Klarabergsviadukten med omnejd fortfarande
var en byggarbetsplats, om än lite luftigare. Jag kände mig faktiskt
riktigt nostalgisk och undrade varför jag inte stannat kvar där i början på
80-talet.
Men efter ytterligare några hundra meter så blev jag påmind om
varför, för trångt och för lite frihet.
Stackars bilägare som inte kan njuta av
fri parkering i överflöd, en mänsklig rättighet, borde ta upp frågan med FN.
Efter en lärorik eftermiddag är det då dags att gå tillbaka
genom centrala Stockholm för att ta 17:14 tåget tillbaka till Göteborg och
sedan bilen hem till Henån, vid den tiden på dygnet så borde jag alltså vara
hemma vid 21:50 till 22:00 tiden. Inte så illa för att bo på en Ö, avresa vid
07:30, barnen till dagis, fem och en halv (5,5) timmar resa sedan fyra (4)
timmar kurs följt av ytterligare fem (5) timmar hemresa(!). Minns plötsligt resorna mellan Trollhättan till
Wiesebaden/Frankfurt am Main under min tid på Saab/GM 1998-2001 då kunde man ta
sig de ca 130 milen på ca 8 – 8,5 timmar med bil om man körde på
kvällen/natten.
Men vad är detta vilken uppfinningsrikedom i jobbskapande, sandwichmannen
har kommit till heders igen, kan det vara något för Christers och Ferrari … nej
skulle tro att det är billigare med en vanlig trottoarpratare, men nöden har
ingen lag då det gäller att kringgå den lokala ordningsstadgan. Undrar vad han
har i timlön för att sitta på pass, han kan ju faktiskt jobba med
telefonförsäljning samtidigt?
Det börjar bli trångt, mycket trångt i folkhemmet ändå är vi ett av Europas mest glesbefolkade länder. Vad kan man förvänta sig här näst, Julgranen i taket, eller?
Äntligen ombord, tack och lov för bärbar dator och
Internetanslutning på tåget. Men vad är detta stopp på Flen station, ett
tidigare snabbtåg har kört på något okänt längre fram på banan och nu måste man
inspektera sträckan innan fler tåg kan passera, efter fyra och en halv timme
har räddningstjänsten städat bort kvarlevorna av den som av okänd anledning
mött sitt öde där och då, måste vara tungt att vara lokföraren.
Så var dagen till ända inte vid 22:00-tiden som beräknat
utan 02:30 dagen efter, men det var åtminstone inga köer över Tjörnbron. Tur i
oturen så åkte jag inte med västtrafik för då hade det blivit till att ta in på
hotell i Göteborg för att invänta morgontrafiken mot Orust.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar