torsdag 9 maj 2013

Lokala kapitalister beredda att ta risker i projekt och entreprenörer är en STOR styrka!



Det är synd om de orter som saknar lokala finansiärer, något som Orust Sparbank återigen bevisat genom att ta den räntekostnad som Orust kommun skulle bidra med i samband med förskotteringen av medel för tidigareläggning av utbyggnaden av Länsväg 160, som en investering i nya och gamla kunder och därför företagsmässigt sunt. 
En jätte bra början, nu återstår att få upp den sträcka som man avverkar per sekund till nivåer som faktiskt påverkar framtiden i en positiv riktning för en liten ort som Orust. För att Orust skall komma upp på ”menyn” som möjlig boendeplats för fler så MÅSTE ett antal villkor falla på plats, bland de viktigaste är att orten är lättillgänglig. Kort sagt vägar är till för att underlätta snabb, effektiv och billigare förflyttning än i terräng. En investering i väg som inte ger en snabbare, effektivare och billigare förflyttning är inte så lyckad.
En modern bil rullar billigt i jämn fart på 6:e växeln ca 2000 varv/min, 120 km/timme. Varje nerväxling och bromsning är ett ekonomiskt (+miljömässigt) misslyckande. Det är bättre att öka farten lite inför en backe och låta den sjunka till ett minimum på backkrönet för att sedan utnyttja ”gratisenergin” i nedförsbacken. En väg där den samvetsgranneföraren växlar ner för att klara backen upp och bromsar i backen ner för att klara en låg fart (70-80km/h) är oekonomisk. En ideal dag, utan vägarbeten, traktor- och husvagnskolonner reser man från Hamntorget i Henån genom Tingstadstunneln till Gullbergsmotet på ca 54 minuter (enligt Google maps). 
Tittar man på de två delsträckorna Hamntorget – E6 Stora Höga, 33,9 km på 31 minuter = 65.6 km/h respektive
E6 Stora Höga – Gullbergsmotet, 37,4 km på 23 minuter = 97,6 km/h så framgår det vilket handikapp Lv 160 är, medelhastigheten ökar med 50% då man äntligen får lämna den bakom sig. Av naturliga skäl kan man inom överskådlig tid räkna med att slippa broar och tunnlar så det blir därför ännu vikigare att man i onödan inte ”sölar” på de delsträckor som saknar naturliga hinder.



Varför är det då så förtvivlat bråttom? Jo det gäller att få till stånd en maximal arbetsmarknad inom vilken det är praktiskt genomförbart att vara boende på Orust. För varje mer eller mindre behjärtansvärt skäl till att ”söla bort” en stund i ett trafikljus, färjeläge eller onödigt låg påbjuden hastighet så tappar vi vår attraktivitet. För när man lägger alla dessa stunder i rad så blir Orust en avlägsen avkrok som man på sin höjd reser till på lediga stunder under juni, juli och augusti.
Aktuell forskning visar att gränsen för att acceptansen för en pendlingsresa går vid max 45 minuter.

Vad betyder då detta för vårt exempel på restid Hamntorget - E6 Stora Höga - Gullbergsmotet? Flertalet regioner med framtidsfokus har infrastruktur för snabbt och billigt resande på lite längre sträckor, även Västra Götaland har på senare tid, sent om sider börjat inse vikten av snabba (dock inte billiga och tillgängliga) kommunikationer.

Av tabellen framgår restiden i minuter vid olika medelhastigheter på de båda delsträckorna. Som synes så är det möjligt att nå målet på max 45 minuter till Göteborg, men BARA genom att sänka restiden på delsträckan Hamntorget - E6 Stora Höga. 

Restid i minuter Hamntorget-Gullbergsmotet vid medelhastigheterna


Att räkna med en medelhastighet för bil på mer än 120 km/h, oavsett väg är kanske inte möjligt, men skulle helt acceptabel restid på 36 minuter. 

För att nå de verkligt attraktiva avståndet i tid mellan Orust och Göteborg (kanske för vidare resa med tåg, flyg, etc) så krävs den typ av höghastighetståg som ger gulmarkerade restider.

Då blir Orust och Tjörn boendekommuner befolkade av människor som vill kombinerar livskvalité och trygghet för uppväxande barn med kvalificerade arbeten  inom de mest skiftande yrken och branscher, mitt i livets aktivaste skeden.

En stilla undran, ”är det rådande samhällsklimatet av fokus på falsk trygghet före effektivitet förenligt med västvärdens framgång de senaste 100 åren eller förebudet om dess undergång?”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar