lördag 4 maj 2013

Så sant som det är sagt.

Vi moderater är ju oftast öppensinniga, rättrådiga och balanserade människor vilket gör det svårt att inte känna sig upprörd över den vändning som den politiska ledningen tagit inom Orust kommun. 

Själv så engagerade jag mig inför valet 2010, för första gången i modern tid (det vill säga sedan gymnasietiden -78/81). Skälet till detta beslut var att jag noterat att lokalsamhället inte längre hängde med och att en vilsenhet och ”trötthet” verkade sprida sig. Jag hade också sökt personliga samtal med två tidigare kommunalråd för att dela med mig av mina iakttagelser, men ingen av dem verkade fatta vad jag såg. 
Det ena av dessa kommunalråd tyckte nog att jag var lite dum när jag påstod att han skyndsamt borde verka för en breddning av Orust näringsliv, bättre fysiska och elektroniska kommunikationer då det inte skulle finnas så mycket kvar av fritidsbåtsvarven inom en nära framtid. Men detta var ju den 2 maj 2005 så om man upplevde framtiden genom en blick i backspegeln så verkade det väl som rent nonsens. 

Nu har jag haft det tveksamma nöjet att uppleva det politiska livet på Orust under två och ett halvt år som ledamot av kommunfullmäktige samt ledamot respektive vice ordförande i två av de grupper för ”framtidsspaning”, benämnda Beredningar, som skapades som en del av den nya politiska organisationen. Vi har nu avskaffat dessa ”Beredningar” i utbyte mot Visions-/Framtidsgrupp, eller vad den nu kan komma att kallas.

Men Kommunfullmäktige den 25:e april 2013 visade tydligt vad allt egentligen handlar om, DE EGNA ARVODENA (punkt). Visst skall rätt vara rätt, satsar man sin tid, tar ledigt och förlorar arbetsinkomst så skall man få kompensation för detta MEN det får inte bli så som det är nu, att prioritet ett är att skaffa sig en extra pension, a-kassa, etc. på skattebetalarnas bekostnad.  
M/KD gruppen stödd av Folkpartiet kämpade för sans och balans i arvodesfrågan men egenintresset av att få ut mesta möjliga personliga vinning var viktigare och vi överröstades av S och den regerande 16-mannagruppen. Så nu har i stort sett besparingsargumentet med ”Framtidsgrupp” istället för tre ”Beredningar” gått förlorad, återstår att se hur det blir på Intäktssidan, om ändringen medför en bättre leverans. Undrar om framtidsgruppen skulle fått kommunalrådet modell 2005 att se den omedelbara framtiden 2013.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar