onsdag 15 oktober 2014

Jag fick ett brev idag!

Idag fick jag ett brev från min Rotarybroder i Göteborg-Backa Rotaryklubb Johan Pontén prof emeritus i anestesiologi (fd.överläkare och ansvarig för delar av läkarutbildningen vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset) med en uppmaning att hjälpa till att snabbt få bukt med spridningen av Ebola, då hela länder riskerar att kollapsa under trycket av de många Ebolasmittade.
FN:s säkerhetsråd höll natten till onsdag ett krismöte om epidemin. Anthony Barbury, FN:s samordnare, hade dystra besked: Om vi inte lyckas bromsa epidemin inom 45 dagar är slaget förlorat och kaos väntar.

Den 1 december måste 70 % av Västafrikas ebolasmittade vara isolerade och 7 av 10 begravningar måste ske på ett helt smittsäkert sätt.

Spridningen av sjukdomen sker inte så som andra infektioner brukar 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 smittade, utan exponentiellt 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, .....

I det här klippet visar Hans Rosling, professor i internationell hälsa, på ett enkelt och tydligt sätt hur snabbt ebola sprids och varför det är så viktigt att stoppa epidemin nu.


Därför utmanar jag och mina kamrater i min Göteborg-Backa Rotaryklubb Er skänka en slant till Läkare Utan Gränser/Médecins Sans Frontières genom att sätta in pengarna på deras plusgiro 900603-2 och märka insättningen med "EBOLA" www.lakareutangranser.se

Jag försökte få möjlighet att utmana mina kollegor i kommunfullmäktige att göra en personlig uppoffring i kampen mot Ebola genom att skänka kvällens mötesarvode som ledamot av Kommunfullmäktige på Orust 500 kronor, men den nyvalde ordföranden för KF tyckte att detta var svårt att "få in på ärendelistan", så här kommer utmaningen på Internet och i Sociala medier, vem vågar anta den?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar