måndag 11 januari 2016

Tack för dagens värdskap och tillbakablickar Bert-Inge Hogsved.

Det kom ett e-brev i morse .....

Och ett sådant erbjudande kan man ju inte säga nej till.

Klicka på bilden för att läsa i större upplösning
Med tanke på tidpunkten var ett förhållandevis stort antal företrädare för företag och politiska/kommunala organisationer närvarande.

Av föredragningen framgick med önskvärd tydlighet att det inte är några "snabba puckar" det är tal om utan en rätt långdragen process.

Klicka på bilden för att läsa i större upplösning
Bert-Inge Hogsved önskade oss välkommen till Hogia och började med en tillbakablick till 1992 och det inslag i VästNytt där han formulerade en sanning som håller än idag, ”Ett av de bästa sätten att få människor att i ökande utsträckning åka kollektivt är att förbättra informationen ut till dem så att de vet vad som händer, och vad som kommer att hända när de kommer fram”

Han fortsätter att berätta: "Även om ambitionen inte har förändrats, har de tekniksprång som skett under åren erbjudit nya möjligheter och förutsättningar att nå ut med information till resenärer.

I slutet av 80-talet skapade Ericsson, Telia och Hogia tillsammans en väg att kommunicera via mobildata. Telia stod för det heltäckande mobildatanätet, Ericsson för teknologin och Hogia för applikationerna. När sedan GPS blev tillgängligt tidigt 90-tal, började Hogia förse Stenungsunds lokaltrafik med positioneringssystem och gav på så sätt trafikledningscentralen möjlighet att se hastighet, var fordonet var och förseningar. Positioner skickades mellan bussarna och trafikledning, men bara mellan vissa klockslag när satelliterna var i rätt position. Tekniken var långsam och det var dyrt att skicka data, mängden data som skickades fick därför begränsas, installationerna i fordonen var komplexa. År 1994 hade tekniken nått så långt att över 500 bussar och 25 trafikledningscentraler var sammankopplade i Hogias kollektivtrafiklösningar".

Ungefär då 1996/97 besökte jag själv Hogia för första gången, då med anledning av den inventering av olika existerande företag som arbetade med olika former av Fordonstelematik/telemetri, som jag gjorde inför ett arbete med att utveckla nästa generation av telematikplattform för en massmarknad, idag känt som "Appar".

Klicka på bilden för att läsa i större upplösning




















Dagens Hogia är dock något helt annat än á la 1996, med 600 anställda varav 500 i Stenungsund. Tyvärr så märker man av att attraktiv personal tvekar att ta anställning vid företaget OM de bedömer att det kommer att bli för svårt att få ihop sina livspussel. För att Orust, Tjörn och Stenungsund skall kunna växa behövs olika typer av arbetsplatser i dessa kommuner men också kraftigt förbättrade möjligheter att snabbt ta sig härifrån till andra platser både nära och fjärran.

Klicka på bilden för att läsa i större upplösning
Sedan fick de tre kommunerna redogöra för statusen i de olika infrastruktursatsningarna, här Orust kommuns redovisning.

Klicka på bilden för att läsa i större upplösning

Här presenteras en karta som tydligt visar vilka åtgärder det handlar om för att knyta Orust direkt till Europaväg 6, norr om Stenungsund.

Klicka på bilden för att läsa i större upplösning
Sedan följde ett block med "femminutare" för vart och ett av kommunalråden från Tjörn, Orust och Stenungsund och därefter frågor från åhörarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar