Folkhumorn, med hälsosam distans till makthavarnas påfund, något som jag
alltid gillat, har proklamerat Trängselskatt på Länsväg 160 vid Skåpesund.
Jag har själv i skojat om just detta inom M-gruppen (och andra närstående),
men ju mer man tänker på det ...
Alltså om man har något som man tror är en åtråvärd resurs, en passage
över/under ett vattendrag (Göta älv), en större Europaväg(E6,E20,E45), en
Färjeterminal (Danmark/Tyskland), en nöjespark (Liseberg) så är det helt
acceptabelt att sätta upp en Betalstation och på så sätt begränsa den enskildes
rörelsefrihet. All vi landsortsbor vet att har man fått statligt bidrag till
sin väg så får man INTE sätta upp en vägbom, för då har ALLA skattebetalare
rätt att nyttja SIN investering, det man redan betalt via skattsedeln. Men så
är det inte längre, skatten, den tar någon annan, medborgaren måste finansiera
den infrastruktur han redan betalt för igen.
OK, då borde det vara så att även VI på Orust borde anamma samma goda idé
om hur man kan få alla andra som önskar komma i åtnjutande av vår åtråvärda
resurs att betala för infrastrukturen som gör det möjligt.
Varför skall då skattebetalarna i Orust kommun betala för utbyggnaden av Lv
160? Vore det inte en bra idé att göra det möjligt för alla hundratusentals
andra som gärna nyttjar vår åtråvärda resurs att bidra till finansieringen av
den infrastruktur som är NÖDVÄNDIG om Orust skall bli en attraktiv plats att bo
och verka från?
Självfallet delar vi både problembeskrivning och möjlighet med våra grannar
på Tjörn, så varför inte samarbeta?
Vad sägs om följande Idé: ”Frihetsskatt”. Det är bra för kommunen om många
är mantalsskrivna på Orust. Många personer, kanske så många som 40 000 är
delar av året boende på Orust, dessutom så tar väldigt många sin tillflykt till
vår åtråvärda resurs under sommaren för att hämta energi och känna snäckskal
under fötterna.
”Frihetsskatten” kunde tas ut av varje fordon som passerade
Tjörn-/Skåpesund-/ Nötesundsbron samt Färjelägen och INTE är registrerad på
skattebetalare boende i någon av kommunerna.
Låt säga att den är progressiv från några tior på vinter vardagar till
några hundringar dagarna före påsk, midsommar, etc.
Det borde ganska snart vara möjligt att delfinansiera en tunnel/bro för
snabbtåg och landsväg från Orust till fastlandet och vidare till Göteborg
Central …
60 000 innevånare och 30 minuter Henån – Göteborg C med Tåg!
Vägen till h-vetet är kantat av de goda föresatserna, jag kan se framför
mig hur vi närmar oss en situation som liknar den småländska landsbygden på
1850-talet där varje bonde hade sin grind.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar