torsdag 18 april 2013

Vad som göms i snö kommer upp i tö.

Barn gör INTE som du säger utan som du GÖR.


Liknar mer en askkopp, än den skolgård där barn från 6 års ålder skall leka och vistas?
Jag är absolut ingen ”moraltant”, men visst är det viktigt att som vuxen sträva efter att utgöra en förebild och förmedla en god plattform till barnen som de sedan kan utveckla sina egna personligheter utifrån.


Ännu allvarligare är det att här har det varit lärare i farten!


En grupp som i det offentliga rummet högljutt gör anspråk på att veta bäst, har följande kollektiva självbild: ”Lärare vägleder eleverna till den kunskap som kan hjälpa dem i deras olika val och prioriteringar.” 


För att i någon mån konkretisera detta har man ett antal yrkesetiska principer, där man bland annat förbinder sig att i sin yrkesutövning:

  • ta ansvar för elevernas kunskapstillväxt, stödja deras personliga utveckling och skapa goda betingelser för varje elevs lärande, utveckling och förmåga att utveckla kritiskt tänkande.
  • alltid bemöta eleverna med respekt för deras person och integritet samt skydda varje individ mot skada, kränkning och trakasserier.


En gång i tiden inte så avlägsen, fanns det ”Tillsynslärare”. Dessa ofta rutinerade ”ringrävar” som utan att behöva citera läroplaner använde sin livskunskap och sunt förnuft för att ingjuta stor respekt, även bland oss buspojkar. Jag tror faktisk att det var under denna tid som Lärare var en yrkesgrupp som man ”räknade med” och dessutom hade hyfsat betalt.


Att veta men inte förstå och omsätta i handling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar